Tsotsi : SİZİN OLMAYAN BİR BEBEK HAYATINIZI NE KADAR DEĞİŞTİREBİLİR?

Afrikalılar ve toprakları yıllardır İngiltere, Fransa gibi güçlü devletler tarafından sömürülmekte ve bu büyük kıtada yaşanılanlar göz ardı edilmekte. Son yıllarda sinemada bu büyük kıtanın sefalet içinde yaşayan insanlarına çeşitli filmler aracılığıyla yer veriliyor. İzleyip de bu insanların yaşadığı şartlara inanamadığım filmler arasında ilk aklıma gelen 2003 yapımı “Güneşin Gözyaşları”.Filmde Nijerya’daki mültecilerin yaşadığı kötü koşullara tanık olmuş ve insan pazarına dönüştürülen, birbirine düşürülen bu insanların yaşam savaşını tüylerim diken diken olarak izlemiştim. Afrika’da yaşanan karmaşanın en büyük nedenleri elmas madenlerindeki işçilerin yaşamları hiçe sayılarak çalıştırılması ve silah kaçakçılarının yıllarca ezildikleri için güç meraklısı olan eğitimsiz Afrikalıları kullanmaları. Silah kaçakçısı Yuri Ovlov’un en büyük gelir kaynağı olan Afrikalı alıcılarına yaptığı ziyaretler sırasında gözler önüne serilen Afrika’daki insan kıyımları kuşkusuz 2005 yapımı “Savaş Tanrısı”nın en ibret verici sahneleriydi. Kanlı elmaslar olarak bilinen ve insan hayatının hiçe sayıldığı topraklarda elmas çıkaran işçileri, ailelerini, küçük yaşta öldürmek için yetiştirilen erkek çocuklarını konu alan 2006 yapımı “Kanlı Elmas” da Afrika’nın bir başka sorununa, neden olanları eleştiren bir bakış açısıyla yaklaşıyordu. Afrika’da yaşam savaşı sadece silahlar karşısında verilmiyor tabi ki! Sağlıksız yaşam şartları nedeniyle türlü hastalıkla mücadele etmek zorunda kalan bu insanlar, tıbbi araç-gereç ve sağlık görevlisi eksiği nedeniyle de zor günler yaşıyor. Nijerya’ya kamerasını çeviren Fernando Meirelles, 2006 yapımı “Arka Bahçe” filminde yan hikâyelerinden biri olarak bu ülkede yaşanan ilaç sıkıntısını seçiyordu.
Bahsettiğim tüm bu filmler kadrolarındaki ünlü yıldızlar ya da yönetmen koltuğundaki deneyimli isimleriyle ilgi görmekte, fark edilmekte zorlanmayacak yapımlardı. Oysa ben sizlere 2005 yılında Güney Afrika’yı temsilen Akademi Ödüllerine aday olan ve En İyi Yabancı Film dalında Oscar’ı kucaklayan Güney Afrika doğumlu yönetmen Gavin Hood’un adını ilk olarak duyduğumuz filmi “Tsotsi”den bahsedeceğim. Gavin Hood’u bu filmdeki başarısı nedeniyle Hollywood’a transfer olduğunu tahmin edersiniz. Kendisi “X Men Başlangıç:Wolverine “ gibi büyük bir projenin başına “Tsotsi”deki başarısıyla geçebilmiştir.
Film Athol Fugard’ın romanından sinemaya uyarlandı ve senaryolaştırma işini yönetmen Gavin Hood yaptı. Johannesburg’un varoşlarında yaşayan, lakabı gangster anlamına gelen Tsotsi arkadaşlarından oluşan suç çetesiyle şehre gidip küçük suçlar işlemektedir. Bir gece şehrin zengin semtlerinden birinde araba çalarken arabanın sahibi kadını vurup kaçar. Ancak bir süre sonra arabada kadının küçük bebeğinin olduğunu fark eder. Bebeği yanına alan Tsotsi’nin hayatına bebeği emzirmesi için zorladığı anne de girince Tsotsi’de duygusal bir değişim başlar.
Gerçek adı David olan ancak Tsotsi kimliği ardına gizlenen küçük gangsterimizin geçmişiyle ilgili sorunları olduğu geçmişinin sorgulayan arkadaşını patakladığı sahnede sezdiriliyor ve “Tsotsi” oluşunun nedenleri geçmişe dönen sahnelerle aktarılmaya çalışılıyor. Şiddet sahneleri kadar bebeği emziren anneyi izlediği sahnedeki duygusal anları da bol olan filmin görüntü yönetmenliğini oldukça başarılı bulacaksınız. Yakın çekimler filmde şiddetin ve duygusallığın bir potada eritilmesini sağlamış.

Tsotsi’nin “Bir köpek gibi yaşarken neden devam ediyorsun?” sorusuna bacakları tutmayan bir dilencinin cevap olarak “Ben sokaktaki güneşi hissetmeyi severim” demesi filmin anlatmaya çalıştıklarının bir özeti aslında. Sefaletin ortasında da olsa yaşamaya devam etmesi gerektiğini öğrenen Tsotsi kendine beyaz bir sayfa açmaya karar veriyor. Gösterişten uzak bir Afrika portresi arayanlara rahatlıkla tavsiye edebileceğim bir film “Tsotsi”, iyi seyirler.

Reklamlar

Fikrini Paylaş!

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s