Gittim, Gördüm, Geldim: Pierre Loti Tepesi

İstanbul’a geldiğimden bu yana bir kez, o da gece gitme şansı bulmuştum Pierre Loti’ye. Arkadaşımın evinden yürüyerek geçmiştik. Gece de sefası hoş oluyor Haliç’i seyretmenin ancak “bir gün de teleferikle gelmeli” diye iç geçirmiştim. Kısmet bugüneymiş. Öncelikle Pierre Loti’ye neden Pierre Loti denmekte…

“Pierre Loti tepesi, Eyüp’ün en önemli mekanlarından biridir. Özellikle tarihi yarımadayı keşfe çıkan yabancı turistlerin ve kültür turuna çıkan İstanbullular’ın keyif yeri. Pierre Loti, adını Türk dostu olarak bilinen Fransız yazar asıl adı Julien Viaud olan Pierre Loti’den alıyor.

Deniz subayı olan Loti, Türkiye’ye ilk gelişinde ( 1876 -1877 ) Aziyade adında genç bir Osmanlı kadınına gönlünü kaptırır. Loti, Eyüp’teki evinde sık sık buluştuğu genç kadınla yaşadığı günleri bir günlüğe yazar . İstanbul’dan ayrıldıktan sonra Aziyade ile yaşadıklarını “Aziyade” diye bir kitapta toplar. On yıl sonra Pierre Loti İstanbul’a tekrar geldiğinde Aziyade’nin ölümüyle yıkılır. Fransız yazar, Türkiye’de bulunduğu sürece başında fes, elinde tesbihle Türk kılığına girip Türkler’in arasında gezinmekten hoşlanır. Sık sık Haliç sırtlarındaki bu kahveye gider, anılarını yadeder, görkemli manzarada eski günlerine döner. Nasıl olduğu bilinmiyor ama o zaman beri bu yer Pierre Loti olarak anılmaktadır.  (Kaynak: http://www.bigglook.com/biggistanbul/semtler/eyup/pierrelotti.asp )”

Yeşilçam filmlerinden bolca hatırlayabileceğiniz bu tepeye Eyüp tarafından teleferikle geçebiliyorsunuz. Tabi öğrencilere kötü haber, tahmin ettiğiniz üzere aylık akbil geçmiyor. Eyüp’e de Aksaray’dan minibüsler aracılığıyla gittim ben. Eyüp Meydanına ulaştığınız takdirde gerisi kolay. İstanbul’un en güzel manzaralarından birine sahip olan Pierre Loti Kahvehanesi’nde bir çay içip dostlarla iki kelam etmek lazım derim ben. Hepinize iyi gezmeler.
 
Fikrini Paylaş!

