İyi ki Doğdun Fermat!

Google biz matematikçilerin hoşuna gidecek bir tasarım yapmış bugün. Ünlü matematikçi Fermat’ın 410. doğumgünü şerefine meşhur Fermat Teoremi’ni içeren bir tasarım yapmış. Matematik Bölümü’nden mezuniyetim resmiyete bineli bir iki gün olmuşken bu jest beni mutlu etti.

Dört yıllık lisans hayatım boyunca cebir dersleriyle aram hep limoni olmuştur. Soyut Cebir ve Sayılar Teorisi dersine sempatim biraz hocamızın dersi sevdirmesinden biraz da sayılar teorisi kısmından kaynaklıdır. O derste Fermat’ın adını anmışlığımız vardır. Sayılar teorisi üzerine önemli çalışmalar yapan Pierre de Fermat, Fransız bir hukukçu aslında. Boş zamanlarında matematik üzerine çalışmaya severmiş. Matematik sevmekle başarılı olunacak bir bilim zaten. Özellikle akademik düzeyden bahsediyorsak… 

Onu bu kadar önemli biri yapan son teoremidir. Fermat, bu problemi çözmüş, kanıtı da Eski Yunanlı matematikçi Diaphontos’un Arithmetika adlı kitabının kendindeki kopyasının sayfalarından birinin kenarına yazmış. Ancak bu kanıt bulunamamıştır. Fermat’tan sonra matematikçiler bu önermenin bir türlü içinden çıkamamışlardır. Fermat’ın bıraktığı defterler arasında teoremin kanıtına rastlayamadıkları gibi, kendileri de ne doğruluğunu ne yanlışlığını kanıtlayabilmişlerdir. Yıllar boyunca (300 yıl sonrasına kadar) bu konuda yapılan çalışmalar sonucu bu teoremin Shimura-Taniyama Konjektürü’nün bir özel durumu olduğu anlaşılmış, ardından da 1993’te İngiliz matematikçi Andrew Wiles, eski öğrencilerinden Richard Taylor’ın da yardımıyla ve cebirsel geometrinin çok karmaşık araçlarını kullanarak teoremi kanıtlamanın bir yolunu bulmuş ve bu kanıtı 1995’te Annals of Mathematics adlı dergide yayımlamıştır. Shimura-Taniyama Konjektürü’nün böylelikle ispatlanması sonucu Fermat’nın Son Teoremi de 1995’te ispatlanmış oldu. (Kaynak: Vikipedi)

Aslında bu gün Türkiye için üzücü ve ders alınması gereken bir tarih. Bundan 12 yıl önce yaşanan depremin yaraları silinemez. Unutmadık, unutmayacağız…
One thought on “İyi ki Doğdun Fermat!

  1. Matematikle aram hiç iyi değildir valla. Açıköğretim 1. sınıfta matematikten kaldım ve 2. sınıfta yine kaldım. Sanırım 3'e geçtiğimde de sonuç değişmeyecek. :S
    Sırf bu yüzden yeniden sınava girdiğimde derslerinde matematik olmayan turizm rehberliğini seçtim. :P sonuç itibariyle örgünde matematik dersim yok, ama açıköğretimde sanırım beni hep takip edecek. :)))

    Haa, ne diyecektim. Verdiğiniz bilgiler çok ilginç. Matematik ilgimi çekmese de hayatı çekiyor işte. :))

    Beğen

Fikrini Paylaş!

