Argo’ya Dair Kısa Kısa…

Argo “En İyi Film” Oscar’ını da alınca “artık izlemek şart oldu” dedim ve oturdum filmin başına. Bu yazıda uzun uzadıya kritik yapma gibi bir niyetim yok. Argo, hakkında çok kafa patlatılacak bir film değil zaten. Bu sene ödül törenlerinin kaymağını yediği için izledim, izlemişken de üzerine bir iki laf etmezsem olmaz.
Ödül törenlerinde yıldızlaşmaya başladığından beri bir Argo’dur gidiyor. Yere göğe sığdıramayanlar olduğu gibi “ödüllerle şişirilmiş” olduğunu düşünenler de var. Oscar adayları açıklanana kadar herkes “Affleck en iyi yönetmen seçilir mi” sorusunu soruyordu. Ama o da ne? Affleck aday bile gösterilmedi. Bunun üzerine ufak bir umut serpildi yüreklere. Akademi Affleck’i pohpohlayanlar kervanına katılmayacak sananlar oldu. Ödül törenini izleyenler bu sanrının yersiz olduğunu gördü. Affleck öyle bir pohpohlandı ki Argo’nun “En İyi Film” seçildiği Obama’nın eşi tarafından Beyaz Saray’dan takdim edildi! Yönetmen ödülü Ang Lee’ye gitmiş, neye yarar?

Şu ana kadar yazdıklarımdan Ben Affleck’in yönetmenliğini beğenmediğim sanılabilir. Aksine oyunculuğundan daha çok takdir ederim yönetmenliğini. Hatta film çekmeye başlamakta bu kadar gecikmemeliydi bana göre. Kaba tabirle onun kumaşında oyunculuk yok. Yönettiği her filmi keyifle izledim. Argo’yu da beğendim. Ancak “En İyi Film” ödülünü hak ediyor muydu derseniz, hiç düşünmeden hayır derim.
Argo, her şeyden önce sürükleyici bir film. Teknik anlamda başarılı. Görüntü yönetmeninin ve editörünün ellerine sağlık. Teknik dallarda aldığı her ödül hakkıdır. 
Ama ırkçı. İran’ın yaptıkları doğru muydu? Değildi. Ama Amerika da sütten çıkmış ak kaşık değil. Film, “İran yanlış yaptı” mesajı verirken “İran neden bunları yaptı?” sorusunu biraz geçiştirerek cevaplamış. Bu yüzden taraflı.

ABD filmlerinin “biz çuvaldızı kendimize de batırıyoruz” gösterişçiliğine sahip olmasaymış, En İyi Film ödüllerini hak edebilirdi. George Clooney’nin de projenin arkasında olduğu düşünülünce bu gösterişçiliği beklemezdim Argo’dan.

Oyuncu kadrosu muazzam. Kurgu, seslerin kullanımı, filmin müzikleri, dönemi yansıtması… Hepsi başarılı. Ama şu gösterişçiliği olmasa…

Kısadan hisse Argo 2012’nin iyi filmlerinde. Ama kesinlikle en iyisi değil. Yine de 2012’de yarattığı etkiyi düşünerek izlenmesi gereken bir film. Teknik başarısından ve oyuncularından dolayı puanım 8/10.

NOT: Ben Affleck’in ilk filmi “Gone Baby Gone” üzerine yazdıklarıma buradan, ikinci filmi “The Town” üzerinde yazdıklarıma buradan ulaşabilirsiniz.

Fikrini Paylaş!

