Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar’ı

Dünya klasiklerine karşı her zaman mesafeli oldum. Okumak için doğru zaman olur mu diyeceksiniz belki, ama benim için bazı kitapların zamanı vardır. Bazı filmlerin olduğu gibi..
Dostoyevski’nin hiçbir kitabını okumamış biri olarak neden Yeraltından Notlar’ı seçtim? Çünkü Nietzsche’yi etkilemiş bir kitap beni de etkiler diye düşündüm. Böyle Söyledi Zerdüşt’tan önce okumam gerekiyordu. Ben de öyle yaptım.
Çok etkilendim mi? Kitabın ilk bölümlerini iki kez okuyacak kadar etkilendiğim zamanlar oldu, son bölümlerdeki gibi sıkıldığım zamanlar da. Dostoyevski Yeraltından Notlar’da hepimizin  bir yeraltı olduğunu, topluma ait hissetmesek de toplum tarafından kabul görmek istediğimizi vurguluyor. On dokuzuncu yüzyıl aydınını, özellikle Rus yazarları eleştirdiğini de söyleyebiliriz. Dostoyevski’nin Suç ve Ceza’sını okuduktan sonra yeraltından notlarını biraz daha özümserim belki de. Kitap hakkında sizin fikriniz nedir?
– Zeki insanlar asla bir baltaya sap olamaz, olanlar yalnız aptallardır. Evet efendim, on dokuzuncu yüzyıl adamı en başta karaktersiz olmalı, böyle olmaya manen mecburdur; karakter sahibi, çalışkan bir insansa oldukça dar kafalıdır.
– Bana en çok dokunan, suçlu olsam da olmasam da her zaman bir çeşit tabiat kanununa uyar gibi, herkesten önce kendimi suçlu görmemdi.
– İnsana lüzumlu olan tek şey, onu nereye sürükleyeceği belli olmayan hür iradedir.
– Arzunun akılla el ele vereceği gün hepimiz isteklerimize değil, aklımıza hizmet edeceğiz; çünkü aklımız başımızdayken manasız bir şey isteyerek kendimize bile bile fenalık yapmamıza imkan yoktur.
– Hatta bana göre en uygunu, insanı iki ayaklı nankör bir mahluktur diye tarif etmektir.
– Tembellik bütün kusurların anasıdır.
– İnsan yapıcıdır, yeni yollar açmayı sever, bu su götürmez bir gerçektir. Fakat neden acaba bir yandan da yıkmaya, her şeyi kaos haline getirmeye bayılır?
– İnsan hercai, bir dalda durmaz bir yaratıktır ve belki de satranç oyuncuları gibi bir gayeyi değil, gayeye giden yolu sever.
– İnsan kendi kendine karşı tamamıyla samimi olabilir mi?
– Bir de kavgadan sonra barışmak, sevgiliden özür dilemek ya da onu affetmek ne doyulmaz zevktir!
– Ben kendi hayatımda, sizin cesaret edemeyip yarıda bıraktığınız şeyleri sonuna kadar götürdüm, o kadar; üstelik siz tabansızlığınıza sağduyu diyor, böylece kendi kendinizi aldatarak avunuyorsunuz.
2 thoughts on “Dostoyevski’nin Yeraltından Notlar’ı

  1. Kitaptan kısa notlarını beğendim :) Henüz okumadım, ama okuma listemde.
    Ve bir de çok doğru bir seçim yapmışsınız,çok kıymetli ve bilge bir hocam eğer dünya edebiyatından en az bir kişiyi okuyacaksanız bu Dostoyevski olsun demişti.

    Beğen

Fikrini Paylaş!

