Genco ve Nazım ile ‘Yaşamaya Dair’

Yasamaya-Dair-Bursa-Cezaevinden-Mektuplar-afis…nasıl ve nerede olursak olalım hiç ölünmeyecekmiş gibi yaşanacak…

Nazım’ın 114.yaş günümü kutlamışken, Nazım hakkında bir şeyler karalamamak olmazdı.

Şiiri de aşkı da geç tanıdım, tattım ben. Ve bir daha bırakamadım.

Nazım’ı bir çoğunuzdan az bilirim muhtemelen. Bana göre Nazım memleket demek, aşk demek, mücadele demektir. Nazım sevmektir, sevmeyi bilmektir.

Nazım Hikmet’in Bursa Cezaevi’ndeki yaşamını, eşi Piraye Hanım’a olan tutkusunu anlatan Yaşamaya Dair oyununu izledikten sonra şairi ve yaşamını daha çok bilmem gerektiğini anladım.

Genco Erkal’ın uyarlayıp yönettiği oyun aslında müzikli bir gösteri. Nazım’ın şiirlerinin yanı sıra piyano, viyolensel ve Tülay Günal’ın billur gibi sesi eşliğinde değişik bestecilerin Nazım şarkıları da seslendiriliyor oyunda.

Nazım aşkı sevenlerden, aşkı kimde bulduysa kalbi onda atanlardan. Nazım gibi adamın bile gönlü Piraye’den Münevver’e, Münevver’dan Vera’ya kaymış. O, kadınlarını hem çok sevmiş hem çok üzmüş. Ama Nazım böylesine sevmese aşkın en güzel şiirlerini nasıl yazardı ki? Aşk, acısıyla ve kederiyle aşk olmuyor mu? Oyun boyunca aklımda aşka dair geçen onlarca sorudan birkaçıydı bunlar.

Ama Nazım sadece aşk demek değildir tabi. O’nda inadına yaşamak, inadına umut var. Genco, Yaşamaya Dair’de Nazım’ın gözünden aşkın her türlüsüne dokunuyor. Kadınına aşkı, çocuğuna aşkı, memleketine aşkı, insanına aşkı…

Nazım’ı sevmemek mümkün mü bilmem ama, bu oyundan sonra gönlünüze dokunacağına eminim. İzleyin, izlettirin derim. Nazım’ı bilmek sevdaya bir borçtur benim gözümde. Ağız dolusu gülmeyi unutmayalım hiçbir zaman, unutur gibi olursak da açalım iki Nazım dizesi okuyalım. Görecekseniz umutsuzluk korkup kaçacak yanınızdan.

nazım-hikmet-sözleri-9

 

Fikrini Paylaş!

